בג"ץ דן בשבתי עתירות נגד חוקי יסוד: פשרת האוזר וממשלת חילופין

אליהו גרין No Comments on בג"ץ דן בשבתי עתירות נגד חוקי יסוד: פשרת האוזר וממשלת חילופין

למרות התפזרות הכנסת ופקיעת תוקפם של החוקים: בג"ץ דן היום בשתי עתירות נגד חוקי יסוד – פשרת האוזר שדחתה את התקציב וממשלת חילופין שאפשרה את ממשלת האחדות

אולם בית המשפט העליון צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בית המשפט העליון דן הבוקר (שלישי) בשתי עתירות נגד חוקי יסוד, בהרכב של תשעה שופטים, עתירה נגד חוק התקציב ('פשרת האוזר') שהחל בשעה 9:00, ובהמשך דיון נגד ממשלת החילופין יתקיים בשעה 13:00.

בעתירת התקציב, הנוגעת ל'פשרת האוזר' בתקציב 2020, התנועה לאיכות השלטון טוענת כי התיקון לחוקי יסוד הכנסת וחוק יסוד משק המדינה אינם חוקתיים וכי הכנסת השתמשה לרעה בסמכותה. בעתירה מבקשת התנועה מביהמ"ש התראת בטלות לגבי שינוי חוקי היסוד 'לנוכח הפגיעה הקשה בעיקרון הפרדת הרשויות והצורך בפיקוח של הכנסת על הממשלה באמצעות התקציב'. נזכיר, כי במסגרת הפשרה, נדחה מועד העברת התקציב ובנוסף, התווספו לו 11 מיליארד שקלים ללא פיקוח פרלמנטרי ראוי.

בעתירה נגד שינוי חוק היסוד שאיפשר את הקמת ממשלת החילופין הדו-ראשית טוענת התנועה לאיכות השלטון כי "מדובר בשתי ממשלות שונות, כשבראש כל אחת מהן עומד ראש ממשלה אחר, והעובדה הזו משתקת את הרשות המבצעת בישראל, ופוגעת בדמוקרטיה הפרלמנטרית שנהוגה בישראל".

טענת התנועה לאיכות השלטון היא שממשלת החילופים היא בבחינת תיקון שאיננו חוקתי; שהיא נעשתה תוך שימוש לרעה של הסמכות של הכנסת; ובפרוצדורה לא תקינה – שמחייב את ביטולה.

מועמד 'הציונות הדתית', עו"ד שמחה רוטמן מתח ביקורת על הדיונים בבג"ץ: "היום בג"צ ינהל דיון בביטול עוד חוקי יסוד (ממשלת החילופים והתקציב). ‏אגב, חוקים גרועים, וכעת אני יכול לומר גם משפט כמו "כשאבחר לכנסת, אפעל לבטל אותם", אבל כשם שלמועצת החלב אין סמכות לבטל חוקים גרועים, גם לבג"צ אין. ‏חייבים לעצור את שוד הסמכויות של בג"צ".



0 תגובות